Fel
  • Ett fel uppstod vid laddning av flödesdata

Verksamhet

Gudstjänster

slide gudstjnstGudstjänster

Varje söndag kl 11.00 samlas vi till gudstjänst. Gudstjänsterna är offentliga och alla som vill är välkomna. Vår önskan är att söndagens gudstjänst ska vara en angelägenhet för hela familjen. Barnen är alltid med inledningsvis, men samlas sedan i två olika åldersgrupper. En gång i månaden har vi ”Gudstjänst för alla åldrar”, då barnens plats och medverkan har en extra viktig funktion. Vår ambition är att dessa gudstjänster ska vara max 60 minuter långa, med en enklare predikan och flera kreativa inslag, som t ex dans, musik, drama eller filmklipp.



En söndag i månaden, vanligtvis den första, firar vi Nattvardsgudstjänst. Då står brödet och vinet, måltiden som Jesus instiftade, i centrum för vår gudstjänst. Dessa söndagar får ofta lovsången och förbönen mer utrymme än annars. Vi påminner varandra om vårt totala beroende av Jesus, hans död och uppståndelse, och överlåter oss på nytt till honom. I Korskyrkan är var och en som erkänner Jesus Kristus som sin personlige Herre och Frälsare välkommen att ta emot nattvardens gåvor. Om du inte tror är du ändå välkommen att delta i nattvardsgudstjänsten för övrigt, men utan att äta av brödet och vinet.

Vi vill också att gudstjänsten på ett naturligt sätt ska relatera till vår vardag. Söndagens gudstjänst är inte skild från vårt övriga liv utan kan ses som veckans mittpunkt. Där möts vi till tacksamhet och bön för det som hänt under veckan som gått. I gudstjänsten ber vi också om ledning och kraft inför det som ligger framför.

När vi samlas till gudstjänst är det framför allt tre delar som vi betonar, nämligen tillbedjan, förkunnelse och gemenskap.
Tillbedjan sker bl a genom lovsång och bön, och genom vardagsnära berättelser om vad Gud gör i våra liv.
Förkunnelsen består framför allt av predikan, men kan också vara bibelläsning eller profetiska budskap (dvs att Gud talar genom någon gudstjänstdeltagare).
Gemensam sång, förbön för varandra, och att delta i gudstjänsten tillsammans, är givetvis uttryck för gemenskap. Men en minst lika viktig del av gudstjänsten är också umgänget vid fikat varje söndag.

Korskyrkan vill vara en ekumenisk församling och samarbetar därför gärna med andra kyrkor vid gemensamma gudstjänster och bönesamlingar.

Evangeliska Frikyrkan

Kontakta oss

Besöksadress: Dalagatan 5, Ludvika

Postadress: Dalagatan 5, 771 33 Ludvika

Telefon: 0240-123 40

E-post: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.">Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Facebook: /korskyrkanludvika

Twitter: /kkludvika

Bankgiro: 405-4565

Swish: 123 527 96 82

Vägbeskrivning